Voorbeelden van games en apps om water te besparen

Naast het produceren en distribueren van schoon drinkwater, nemen waterbedrijven ook andere taken op zich. Bijvoorbeeld het delen van kennis over waterverbruik en waterbesparing. De uitgebreide technologie van tegenwoordig helpt waterbedrijven om deze kennis over te brengen. In dit artikel kijken we naar enkele voorbeelden van games en apps om water te besparen en laten we zien waarom de Water Battle de meest effectieve game is voor waterbesparing.

Kennis en expertise overdragen kan op verschillende manieren. Denk aan het geven van een webinar, het publiceren van een artikel in een tijdschrift of het schrijven van een blog. Wanneer iemand bewust op zoek is naar deze informatie, is dit een effectieve manier om je expertise te delen. Voor een onderwerp als waterbesparing of waterverbruik ligt dit toch anders. 

De doelgroep is zich niet bewust dat de hoeveelheid water gelimiteerd is. Zij hebben daarom meestal geen intrinsieke motivatie om water te besparen. Het is dan de taak van een waterbedrijf om informatie toegankelijk te maken en de doelgroep te motiveren om er mee bezig te gaan. 

Games en apps kunnen daarbij helpen. Er zijn verschillende oplossingen op de markt om water te besparen. Wat zijn de voor- en nadelen van deze oplossingen? We bespreken vier apps/games en laten zien waarom de serious game Water Battle de beste oplossing is om gezinnen intrinsiek te motiveren water te besparen en te zorgen dat ze dit op lange termijn blijven doen.

Water1der App: bewustzijn creëren over grondwater met quizzen

Het Amerikaanse bedrijf The Groundwater Foundation uit Ohio ontwikkelde de trivia app Water1der. Het doel van de mobiele app is om meer bewustzijn te creëren over één van onze meest kostbare bronnen: grondwater. Op een speelse manier leer je meer over onder andere waterverbruik, de watercyclus, waterbehoud, recycling en maatregelen om watervervuiling tegen te gaan.

Je speelt het mobiele spel door quizzen te voltooien over verschillende onderwerpen. Na het openen van de app schud je je smartphone, waarna een rad gaat draaien en deze een categorie voor je kiest. De quiz bestaat uit meerkeuzevragen, woordenpuzzels, woorden matchen en ja/nee-vragen. Na iedere quiz krijg je een score. Ook is het mogelijk om een groep te maken en spelers tegen elkaar te laten strijden.

Conclusie: de app maakt gebruik van verschillende gamification technieken om de app speels en aantrekkelijk te maken, zoals het rad, een leaderboard en uitdagende woordenpuzzels. Deze technieken maken de quiz leuker, wat leidt tot een langere speeltijd en betere kennisoverdracht. 

Al met al is deze app een prima methode om basiskennis over te dragen, bijvoorbeeld als aanvullende lesmethode in een klaslokaal. Om iemand intrinsiek te motiveren om gedrag te veranderen, zijn speltechnieken nodig die de speler dieper motiveren.

Voordelen Water1der:

  • De mobiele app is zeer toegankelijk
  • De visuele elementen, zoals het rad, maken de app aantrekkelijker
  • Er wordt gebruik gemaakt van verschillende vraagtypen, waardoor het niet te eentonig wordt
  • De gamification technieken zorgen ervoor dat spelers vaker willen spelen, waardoor er meer kennis wordt overgedragen

Nadelen Water1der:

  • Er zit een beperkt aantal gamification technieken in die spelers intrinsiek motiveren
  • Bevat geen spelverhaal, waardoor spelers minder lang spelen
  • Het resultaat, dat consumenten bewuster omgaan met grondwater, is moeilijk te meten. Er zit bijvoorbeeld geen watermeter aan gekoppeld willen spelen, waardoor er meer kennis wordt overgedragen

Dropcountr: waterverbruik bijhouden en regelen in één app

Een ander Amerikaans bedrijf, Dropcountr uit San Francisco, heeft een app ontwikkeld waarmee je je waterverbruik tot in detail kunt meten. Waterbedrijven kunnen de app aanbieden aan hun klanten voor meer transparantie tussen beide partijen. In de app ziet de consument zijn waterverbruik en kan er via een chat snel gecommuniceerd worden met het waterbedrijf. Ook het inzien van de waterrekening en via de app betalen is mogelijk.

Voor de consument biedt het veel gemak omdat alles in één app zit. Het is zelfs mogelijk om meldingen in te stellen van lekken, bijvoorbeeld als iemand per ongeluk de kraan aan heeft laten staan. Waterbedrijven doen er hun voordeel mee door klantvragen via de chat te beantwoorden en daarmee support afdeling te ontlasten.

Conclusie: de waterbesparings-app biedt comfort en transparantie voor zowel een waterbedrijf als de consument. Consumenten kunnen een limiet instellen voor hun maandelijkse waterverbruik en meldingen krijgen als ze deze overschrijden. Het biedt enige vorm van controle over het waterverbruik, maar helpt, naast de meldingen voor lekkende kranen, iemand intrinsiek te motiveren water te besparen.

Voordelen Dropcountr:

  • Veel gemak voor de consument; alles regelen en inzien via één app
  • Effectief om consumenten bewuster te maken van hun waterverbruik
  • Meldingen als de kraan per ongeluk nog openstaat helpen om water te besparen
  • In te stellen waterverbruik limiet houdt de consument alert om niet te veel water te verbruiken

Nadelen Dropcountr:

  • Er worden geen waterbesparingstips gegeven
  • Er zitten geen spelelementen in die gebruikers motiveren om hun gedrag op het gebied van waterverbruik te veranderen, zoals bij serious games
  • Werkt alleen op korte termijn, zolang de gebruiker de app gebruikt

Water Detectives: verzamel star points terwijl je meer leert over waterverbruik

We gaan van twee oplossingen in de vorm van apps, naar games! In Texas werd gezocht naar een effectieve manier om leerlingen te leren om thuis efficiënter met water om te gaan. De serious game Water Detectives werd ontwikkeld als aanvullend lesmateriaal voor scholen. 

In het Water Detective Program ga je de strijd aan met klasgenoten, vrienden en je buren in Texas. In een race tegen de klok speur je het spel af op zoek naar waterbesparende mogelijkheden. Voor ieder voltooid level verdien je ‘star points’ en werk je je weg omhoog op het leaderboard. Spelenderwijs leren kinderen meer over water, de watercyclus, hoe waterreiniging werkt en hoe je thuis water bespaart.

Conclusie: de Water Detectives game lijkt veel op de Water1der app zoals besproken in het eerste voorbeeld. Het is een toegankelijke game die op PC en mobiel gespeeld kan worden en is voor scholen eenvoudig te integreren in het lesprogramma. De game is een combinatie van video-uitleg, trivia en het voltooien van verschillende uitdagingen. Het verzamelen van rewards en competitie tegen anderen zorgen voor een extra stimulans om te spelen.

Voordelen Water Detectives:

  • Integreerbaar in lesprogramma op scholen
  • Veel visuele elementen die het aantrekkelijk maken voor kinderen om te spelen
  • Kan overal gespeeld worden, en door de funfactor in het spel wil een kind het ook thuis spelen
  • Spelelementen als star points, een leaderboard en verschillende uitdagingen werken motiverend

Nadelen Water Detectives:

  • Helaas konden we geen resultaten vinden over de effectiviteit van de serious game
  • Een game als Water Detectives kost veel tijd om te ontwikkelen
  • De vrijheid die spelers hebben tijdens het spelen van de levels in Water Detectives is beperkt, waardoor het minder spannend is
  • Er zit geen spannend spelverhaal in

Water Battle: voorkom dat waterwezentjes in het waternetwerk overstromen

In 2015 lanceerde Grendel Games de Water Battle. Een serious game waarin ouders en kinderen samen aan de slag gaan met water, met als doel bewuster omgaan met water. 

Kinderen spelen de game door wonderlijke waterwezentjes in het waternetwerk door verschillende, unieke levels te leiden. De huisjes van de waterwezentjes overstromen regelmatig bij intensief waterverbruik. Door levels te behalen en vragen te beantwoorden kunnen kinderen dit voorkomen. Ook de ouders doen mee: als zij hun waterbesparingsdoelen halen, spelen zij nieuwe levels vrij voor hun kind.

Conclusie: de Water Battle weet het hele gezin te motiveren om met waterbesparing bezig te gaan door de kinderen en ouders samen te laten werken om de game te voltooien. Voor de kinderen is de serious game attractief omdat ze de verantwoordelijkheid krijgen om te zorgen dat de waterwezentjes niet overstromen. Ze kunnen zich volledig onderdompelen in het spelverhaal en worden uitgedaagd om alle levels te voltooien. Terwijl het gezin levels voltooid, vragen over waterbesparing beantwoord en allerlei tips tegenkomt over waterverbruik, helpen ze mee om de overbelasting van waterpompen tegen te gaan.

Voordelen Water Battle:

  • Unieke wisselwerking tussen kind en ouders voor een effectieve kennisoverdracht
  • Door de lengte van het spel is de kans groter dat het gezin de gedragsverandering (waterverbruik spreiden) ook blijft volhouden
  • Het meespelende spelverhaal motiveert kinderen om vaker en langer te spelen
  • Verschillende gamification technieken in de Water Battle werken intrinsiek motiverend
  • Het is mogelijk om tegen andere straten of wijken te spelen
  • Deelnemers besparen gemiddeld minstens 7% water

Nadelen Water Battle:

  • De game is vooral geschikt voor jonge kinderen en hun ouders, en dus minder geschikt bijvoorbeeld tieners
  • Voor het beste resultaat moeten ook de ouders betrokken zijn bij het spel

Conclusie: een game of app voor waterbesparing?

Dat was het! Je hebt nu vier voorbeelden gezien van apps en games om water te besparen. Tijdens het schrijven van dit artikel hebben we gemerkt dat er verschillende apps zijn om je waterverbruik te meten. Als dat is waar je naar op zoek bent, is dat perfect! Denk aan de meldingen van Dropcountr als de kraan peer ongeluk nog drupt. Een effectieve manier om waterverspilling tegen te gaan. 

Helaas zijn deze apps minder geschikt en om consumenten intrinsiek te motiveren hun gedrag te veranderen. Met serious games is het wel mogelijk om consumenten meer te leren over waterbesparing en hun intrinsiek te motiveren om de waterbesparende maatregelen ook vol te blijven houden. Dat maakt serious games een duurzame en effectieve optie.

 De games Water Detectives en Water1der missen een aantal belangrijke gamification technieken, zoals een spelverhaal en de mogelijkheid om samen te spelen, om consumenten intrinsiek te motiveren water te besparen.

De Water Battle weet iedereen in een gezin intrinsiek te motiveren om met waterbesparing bezig te gaan. Ze leren interessante weetjes over waterbesparing en zien een direct resultaat door het waterverbruik bij te houden. De game heeft een uitdagend spelverhaal met interessante karakters, dialogen en uitdagingen. Deze elementen zorgen ervoor dat het gezin graag wil blijven spelen en volledig wordt ondergedompeld in het onderwerp.

Wil je meer weten over de Water Battle? Neem vrijblijvend contact op met Nathaniel Lartey:

– Via e-mail
– Tel: +31 6 19 60 44 59
LinkedIn