Welke expertise is er nodig om een gamification oplossing te ontwikkelen?

Sta je op het punt om gamification in te zetten voor jouw organisatie? Dan vraag je je waarschijnlijk af waar je allemaal aan moet denken. Er komt bij een gamification oplossing namelijk meer kijken dan op het eerste gezicht lijkt. In dit artikel delen we welke expertise er nodig is om een gamification oplossing te ontwikkelen voor waterbesparing.

Dit is een vervolg op het blog over het ontwikkelproces van een gamification oplossing voor waterbesparing. Daarin omschreven we hoe je vanuit een probleem of uitdaging je doelen en kaders bepaalt en wat er bij de ontwikkelings- en testfase komt kijken. Nu je weet hoe dit proces eruit ziet, gaan we in dit artikel wat meer de diepte in. We kijken naar de benodigde expertise voor de ontwikkel- en implementatiefase van een gamification oplossing.

Expertise om een gamification oplossing te ontwikkelen

De eerste fase, het bedenken van van een gamification oplossing, vergt veruit de meeste kennis. Dit komt omdat er een ingewikkelde vertaalslag moet worden gemaakt van het probleem naar een inhoudelijk sterke game. 

Domeinonderzoek: interne en externe factoren analyseren

Om een succesvolle gamification oplossing te ontwikkelen, moet je de details van het op te lossen probleem en de lokale omstandigheden kennen. Wanneer het probleem een te hoog waterverbruik is, moet het duidelijk zijn waarom dit zo is. Voor sommige gebieden kan lekkage een grote waterverspiller zijn. Andere gebieden hebben juist te maken met langdurige periodes van droogte. Wanneer het probleem en de externe factoren niet duidelijk zijn, kan het zijn dat de gamification oplossing verkeerd wordt ontwikkeld en niet de gewenste resultaten levert.

Educatie: de boodschap vertalen naar inhoud

Nu het probleem duidelijk is en de externe factoren onderzocht zijn, moet er een ingewikkelde vertaalslag worden gemaakt. Als organisatie heb je kennis/informatie die je wilt overbrengen of een gedragsverandering die je wilt realiseren. Deze boodschap moet in een vorm gegoten worden die de doelgroep begrijpt.

Een educatieve afdeling is gespecialiseerd in het overbrengen van leerstof en helpt om de boodschap te vertalen naar begrijpelijke inhoud. Deze educatieve afdeling kan zich in de ontwikkelfase bezig houden met het vormgeven van een spelconcept, maar ook het geven van een workshop over waterbesparing in combinatie met het spelen van een game is een voorbeeld.

Game design: de ontwikkeling van een gamification oplossing

In de ontwikkelfase wordt eerst een concept gemaakt. Het concept bestaat uit een kort verhaal waarin omschreven wordt in welke wereld de speler stapt en welke spelelementen er in de game zitten. Indien nodig, zoals bij een serious game, maak je ook 2D-schetsen van de karakters en de spelwereld. Naast een creatieve geest is er in deze fase ook expertise nodig op het gebied van game design en game art.

Voor de daadwerkelijke bouw van een game komen technische vaardigheden om de hoek kijken. Game programmeurs gaan aan de slag met het bouwen van de game-elementen. Naast het schrijven van codes voor nieuwe features moet een programmeur ook weten hoe je problemen in codes opspoort en verbeterd. 

Water-Battle-screenshot

Dataverzameling: de basis voor een effectiviteitsmeting

Om te meten of de gamification oplossing ook daadwerkelijk effectief is, is het belangrijk om data te verzamelen. Als een doelstelling is om een gemiddelde waterbesparing van 10% te realiseren onder deelnemende huishoudens in 3 maanden, moet er een watermeting gedaan worden aan het begin en einde van de periode.

Expertise om een gamification oplossing te implementeren

Nu jouw gamification oplossing ontwikkeld is, moet je er voor zorgen dat jouw doelgroep via marketing over de game te weten komt. En terwijl je bezig bent met de distributie van het spel, is het verstandig om de gamification oplossing te blijven optimaliseren.

Marketing: de doelgroep bereiken en enthousiasmeren

Zelfs de beste gamification oplossing zal niet het gewenste effect hebben als er niemand is die gebruikers er daadwerkelijk over vertelt. Een goed marketing- en distributieplan zorgt ervoor dat de doelgroep over de game komt te weten, verleidt wordt om het te spelen en uit enthousiasme uiteindelijk ook vrienden en familie aanraadt om het te spelen. 

Voorbeelden van marketingactiviteiten zijn het ontwikkelen van een website met informatie over de gamification oplossing. Dit gaat vaak samen met het ontwerpen van een huisstijl met logo voor de game. In het geval van de Water Battle, een game die door kinderen gespeeld wordt, zijn er ook scholen bezocht om de serious game te presenteren.

Onderzoekers en onderzoeksvaardigheden

Zoals eerder genoemd is het belangrijk om data te verzamelen om te meten of de doelstelling gehaald wordt. Maar, alleen het hebben van gegevens is niet genoeg. Je hebt onderzoekers nodig die vanuit een objectief oogpunt naar de data kijken en hier de juiste conclusies uit halen. 

Een goede gamification oplossing is één die constant geoptimaliseerd wordt. De conclusies van statistici worden gedeeld aan het ontwikkelteam die op hun beurt weer aan de slag gaan met het verbeteren van de spelervaring.

Conclusie

Er komt meer bij een gamification oplossing kijken dan op het eerste gezicht lijkt. Om een gamification oplossing tot een succes te brengen moet er veel onderzoek gedaan worden en is, naast het ontwikkelen van een goed product, ook marketing en distributie van belang.

Wil je meer weten over de gamification voor waterbesparing? Neem contact op met Nathaniel Lartey voor een vrijblijvend gesprek:

– Via e-mail
– Tel: +31 6 19 60 44 59
LinkedIn